Handelsbetingelser

1. Generelle betingelser

Disse betingelser fastsætter vilkårene for Capptain ApS’ (herefter benævnt ”Capptain”) levering af software samt tilknyttede ydelser, som beskrevet i den mellem Kunden og Capptain indgående aftale (herefter benævnt ”Aftalen”).

Handelsbetingelserne gælder alle Aftaler, som Kunden indgår med Capptain, medmindre andet er aftalt på skrift.

Capptains services og produkter er beskrevet på www.capptain.dk og opdateres løbende.

 

2. Ydelsernes omfang

Capptain leverer software og support i henhold til Aftalen.

Capptain tilbyder abbonnementsløsninger indenfor softwareløsningen.

Gældende priser forefindes på Kundens skriftlige indgåede aftale med Capptain.

Alle support spørgsmål skal sendes pr. e-mail til info@capptain.dk, via vores online supportchat eller ved at ringe til os på +4578701848 indenfor vores åbningstid. Capptain bestræber sig på at besvare skriftlige spørgsmål indenfor 24 timer på hverdage. Capptain yder ikke support på eksterne tjenester. Der kan dog henvises til samarbejdspartnere.

Der tages backup af systemet og Kundens/brugernes data mindst en gang i døgnet. Gendannelse fra backup som følge af fejl hos Kunden sker efter almindelig timetakst.

Da Kunden/brugerne kan have indlagt data siden seneste backup og frem til et evt. nedbrud, kan de data, der er indlagt siden seneste backup beskadiges/tabes, og Capptain fraskriver sig ethvert ansvar i den anledning, herunder erstatningsansvaret for såvel Kundens/brugernes direkte eller indirekte tab. Capptains eneste forpligtelse i forbindelse med nedbrud er at reetablere de indlagte data ud fra den seneste backup.

3. Persondata

Behandling af persondata sker i henhold til Capptains privatlivspolitik, som findes på www.capptain.dk/p/privatlivspolitik.  

4. Tilbud og accept

Konkrete tilbud fra Capptain er gældende 30 dage fra tilbudsdatoen. Et tilbud skal accepteres skriftligt af Kunden og er først bindende for Capptain, når Capptain skriftligt har bekræftet ordren.

5. Opsigelse

Opsigelse fremsendes til info@capptain.dk med anførelse af virksomhedsnavn, CVR-nr., P-nr., kontaktperson og telefonnummer.

Abonnementet betales forud for Kunden efter abonnementsaftalens indgåelse og kan derefter opsiges med 1 måneds varsel til en abonnementsperiodes udløb, medmindre andet aftales skriftligt. Indløber der ikke skriftlig opsigelse, betragtes abonnementet som fortsat for et tidsrum lig med den foregående abonnementsperiode og så fremdeles. Capptain yder ingen kompensation for tidligt opsagte abonnementer.

Annullering af ordre, skal ske skriftligt.

Kunden ejer sine egne data og kan ved opsigelse af abonnementet, få rådata overleveret i form af filer (f.eks. Excel, CSV, PDF, m.v.).

Kundens data slettes efter opsigelse i henhold til persondataloven. 

6. Kundens forpligtelser

Det er en forudsætning for levering af software og onboarding af Kunden:

At Kunden i det omfang, det er nødvendigt for onboarding og support af softwaren, giver Capptain den fornødne adgang til Kundens data efter nærmere anvisning.

At Kunden leverer materiale i den nødvendige kvalitet og mængde, som er relevant for opgavens udførelse. Udelukkende den relevante information for softwarens sammensætning af moduler og funktioner vil blive behandlet.

At Kunden medvirker til at tilrettelægge arbejdet, besvare henvendelser og tildele ressourcer, således ydelserne kan leveres som aftalt.

Capptain er uden ansvar for den data, som Kunden leverer til onboarding og løbende support af platformen, samt Kundens brug af platformen.

 

7. Priser og fakturering

Den aftalte pris for bestilte produkter fremgår af den mellem parterne indgåede Aftale. Alle beløb er eksklusive moms.

I forhold til abonnementsydelser sker betaling heraf månedligt eller årligt forud alt efter hvad der fremgår af Aftalen.

Abonnementsperioden fremgår på Aftalen og fakturaen.

Forudbetalte beløb bliver ikke refunderet heller ikke selvom der opsiges midt i en abonnementsperiode.

Ved væsentlige udvidelser af platformen, forbeholder Capptain sig ret til enten at hæve abonnementsprisen generelt eller at der indføres særskilt betaling for adgang til nye moduler eller funktioner.

Capptain forbeholder sig retten til at hæve abonnementsydelsen, hvis dette sker med senest 3 måneders varsel i forhold til starten af en abonnementsperiode. Kunden har herefter 1 måned til frit at tage stilling til om man ønsker at forny abonnementet.

8. Betaling

Betaling skal ske på senest rettidige dato, som angivet på fakturaen. Kunden er forpligtet til, medmindre Capptain skriftligt angiver andet, at foretage betaling, som om levering af softwaren er sket rettidigt.

Fakturaer forfalder til betaling 8 dage efter fakturadato.

Kunden er ikke berettiget til at tilbageholde eller modregne betaling medmindre Capptain skriftligt har anerkendt dette.  

Såfremt Kunden ønsker at gøre indsigelser mod en fremsendt faktura, skal dette ske senest 8 dage efter fakturadato.

Hvis det er nødvendigt at udsende rykkerskrivelser for betaling af faktura til Kunden, har Capptain ret til at beregne et rykkergebyr samt renter i den manglende betalingsperiode. Det påhviler endvidere Kunden, at betale inkassoomkostninger, hvis sådanne måtte opstå. Betaling anses som foretaget, når beløbet er til rådighed på Capptains konto i pengeinstitut. 

Såfremt forfaldstidspunktet er kommet, påkrav er afgivet, yderligere 14 dage er forløbet, og der fortsat ikke er sket betaling efter Capptains fremsendelse af rykker for betaling, er Capptain berettiget til at lukke Kundens adgang til softwaren ned, eller ved skriftlig meddelelse til Kunden, ophæve Aftalen helt uden yderligere varsel.

 

9. Ansvar samt fejl og mangler

Capptain er erstatningsansvarlig i henhold til dansk rets almindelige erstatningsregler for tab som følge af handlinger eller undladelser forårsaget af eller nogen, som Capptain har ansvaret for, med nedenfor anførte begræsninger. Capptain er ikke erstatningsansvarlig i følgende tilfælde:

Ved driftstab, tids tab, avancetab eller andet indirekte tab som følge af – men ikke begrænset til – webhotel / hosting, manglende oppetid, funktionssvigt, fejl eller mangler.

Ved driftstab, tidstab, avancetab eller andet indirekte tab forårsaget af tredjeparts leverandører og deres produkter, som Capptain ingen indflydelse har på. Herunder eksempelvis – men ikke begrænset til – manglende oppe tid, funktionssvigt, fejl og mangler.

Ved tab, ulempe eller skade som følge af afbrydelse, forstyrrelser på Internettet, tab af informationer med videre eller mangler ved betjeningen, som skyldes uagtsomme handlinger eller undladelser begået af Capptain eller Capptains medarbejdere.

Såfremt Capptain ikke leverer de ydelser der skriftligt er beskrevet og som Kunden herved kunne have en berettiget forventning om, er der tale om en mangel fra Capptains side. Ved en sådan mangel kan kunden kræve manglen udbedret. Hvis Capptain ikke er i stand til at udbedre manglen, kan Kunden kræve ophævelse af Aftalen. Ved ophævelse af Aftalen skal Capptain tilbagebetale den forholdsmæssige andel af forudbetalt abonnement.

Ved Kundens rapportering af fejl eller mangler, vil Capptain hurtigst muligt søge at afhjælpe disse. Fejlretning sker uden beregning, medmindre fejlen eller manglen skyldes forhold uden for Capptains kontrol og/eller ansvar kan tilskrives kunden. I så fald forbeholder Capptain sig ret til at fakturere sit tidsforbrug i henhold til de til enhver tid gældende takster.

Capptain kan på ingen måde gøres ansvarlig for:

At den leverede ydelse ikke har den ønskede værdi for Kunden, at Kunden ikke opnår de ønskede resultater, eller at ydelsen i øvrigt ikke har den forudsatte hensigtsmæssighed.

Forhold, som kan henføres til Kundens manglende opfyldelse af sine forpligtelser i henhold til nærværende betingelser eller Aftalen,

Fejl opstået som følge af Kundens anvendelse af softwaren,

Fejl opstået som følge af ændringer i det leverede, som ikke er sket i overensstemmelse med Capptains instruktioner,

Fejl opstået som følge af Kundens manglende uddannelse, eller anvendelse af det leverede på en anden måde end foreskrevet i den udleverede dokumentation, eller ved forsømmelse fra Kundens, dennes personale eller tredjemands side, eller ved andre omstændigheder, som ligger uden for Capptains kontrol.

 

10. Ansvarsbegrænsning

Capptain kan i intet tilfælde, uanset graden af uagtsomhed, gøres ansvarlig for indirekte tab af enhver art, herunder men ikke begrænset af tab af data, overholdelse af lovkrav eller Kundens omkostninger til tredjemandsafhjælpning, samt andet indirekte tab eller følgeskade.

Capptain er ansvarlig for produktansvar i henhold til den til enhver tid gældende præceptive lovgivning herom, men påtager sig ikke ansvar i videre omfang. Ethvert ulovbestemt produktansvar er således udtrykkeligt fraskrevet.

Kunden er altid forpligtet til at følge gældende lovgivning, bekendtgørelser, m.m., herunder påbud og anvisninger fra myndigheder. Capptain er et softwaresystem der er tilpasset nogle af de mest almene behov for større og mindre virksomheder inden for miljø, arbejdsmiljø og compliance. Kunden er således alene ansvarlig for at overholde miljøgodkendelser, tilpasse brugen af platformen til særlige forhold for Kundens virksomhed, herunder bl.a. særlig indretning, brug af udstyr, eftersyn, kemikalier, medarbejdere og deres forhold. Brug af Capptain kan således ikke fratage Kunden sit ansvar eller overdrage dette eller dele heraf til Capptain.  

Det påhviler endvidere Kunden at sørge for, at Kundens indhold overholder lovgivningen i det land hvor indholdet har adresse og Capptain er således uden ansvar herfor.

 

11. Misligholdelse

Såfremt en af parterne væsentligt misligholder sine forpligtelser i henhold til denne aftale eller i tilfælde af konkurs, likvidation eller betalingsstandsning, er Capptain berettiget til med øjeblikkelig virkning at hæve aftalen. Følgende forhold anses blandt andet for væsentlig misligholdelse:

Kundens manglende betaling af forfaldne pengeydelser.

Kundens misbrug af Capptains immaterielle rettigheder, herunder ophavsret, mønster/patent/varemærke ret.

11. Force Majeure

Capptain er uden ansvar for manglende opfyldelse af sine forpligtelser i henhold til aftalen, når den manglende opfyldelse skyldes force majeure, herunder, men ikke begrænset til krig, optøjer, opstand, terrorisme, strejke, naturkatastrofer, valutarestriktioner, import- eller eksportforbud, afbrydelse af den almindelige samfærdsel, afbrydelse af eller svigt i energiforsyning eller kommunikationslinier, længerevarende sygdom eller død hos nøglemedarbejdere, omfattende virus- eller malwareangreb samt indtrædelse af force majeure hos underleverandører. Dette gælder ligeledes beskadigelse af servere eller anden IT-infrastruktur, vores underleverandørers produktionsapparat eller ved enhver anden begivenhed, som forhindrer eller begrænser Capptains muligheder for at levere softwaren.

Dersom der indtræder force majeure, skal den ramte part snarest meddele den anden part, at en force majeure situation er indtrådt, samt løbende holde den anden part underrettet herom.

Capptain har i tilfælde af force majeure valget imellem at hæve handlen eller en del af denne eller at levere så snart hindringen for normal levering er bortfaldet. Capptain er i tilfælde af force majeure uden ansvar for ethvert tab hos køberen som følge af manglende levering.

 

12. Markedsføring

Capptain er berettiget til at anvende Kunden som reference i markedsføringsmæssigt øjemed, medmindre andet aftales.

 

13. Tavshedspligt

I forbindelse med onboarding og løbende support af softwaren vil Capptain kunne få adgang til fortrolige og interne informationer. Capptain indestår at ansatte og underleverandører i enhver henseende vil behandle de modtagne oplysninger fortroligt og alene anvende dem til det formål de er afgivet til. Denne bestemmelse vedvarer tidsubegrænset.

 

14. Rettigheder

Kunden erhverver alene en brugsret på de vilkår, der fremgår af softwarens licensbetingelser. Kunden er bundet af og pligtig til at respektere Capptains og eventuelle underleverandørers til enhver tid gældende licensbetingelser, herunder at Kunden alene erhverver sig en brugsret til softwaren. Kunden er i øvrigt indforstået med at overholde dansk rets til enhver tid gældende regler for omgang med software, der er beskyttet af ophavsret.


15. GDPR

Capptain lever op til kravene i den europæiske persondataforordning (GDPR).

Capptain stiller en Databehandleraftale til rådighed. Denne aftale beskriver, hvordan vi behandler Kundens og samarbejdspartnernes persondata.

Du finder al relevant information omkring GDPR på www.capptain.dk/f/content/capptain-databehandleraftale.pdf.

 

16. Lovvalg og værneting

Tvister mellem parterne, der udspringer af nærværende betingelser eller Aftale eller Capptains ydelser i øvrigt, skal anlægges ved byretten beliggende ved Capptains til enhver tid værende hjemsted. Enhver tvist afgøres efter dansk ret.

 

17. Ændringer og forrang

Capptain forbeholder sig ret til enhver tid at ændre indholdet af standardhandelsbetingelserne uden forudgående varsel.

Standardhandelsbetingelserne er gældende for handelsvilkår mellem Capptain og dennes kunder.

Ændringer i ovenstående handelsbetingelser og priser vil blive offentliggjort på Capptains hjemmeside.

Ved uoverensstemmelse mellem nærværende betingelser og Aftalen, har Aftalen forrang frem for nærværende betingelser.

 

Feedback

Gratis demo!

Prøv gratis! Klar til at tage styringen? Test systemet og oplev din copilot i funktion.

Vil du gerne have en prøveflyvning og se, hvordan Capptain kan hjælpe jer i mål med at overholde lovkravene til miljø og arbejdsmiljø?

Book en demo, så hjælper vi dig hurtigt i gang.